
2 THE BBC 
MUST BE 
DEFENDED
… as Tories 
plan 
its leaner 
future

5 RUPERT  
COULD BE 
BACK 
FOR MORE
Fox mulls 
fresh bid  
for Sky

8 FREEDOM 
OF INFO  
IN PERIL
Yet another 
official bid 
to tighten 
the rules

FREE Press
No 204  Autumn 2015£1� Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

For all campaign news go to 
cpbf.org.uk
Email: 
freepress@cpbf.org.uk

JEREMY IS 
NEW HOPE  
TO TACKLE 
BIG MEDIA
THE ASTOUNDING wave of public support for left 
wing Labour MP Jeremy Corbyn’s candidature for 
leadership of the party is a great basis for keeping 
up the demand for curbs on media ownership.

Corbyn himself is a long-time fighter for true 
and independent press freedom, alongside the 
CPBF, the media unions and other campaign 
groups. He has signed the Media Reform 
Coalition’s (MRC) public pledge to call Big Media 
to account and restrict the share of the industry 
the mega corporations can control.

In August he was by miles the front runner in 
the leadership contest, and the leading candidate 
for deputy leader, Tom Watson, has signed it as 
well. He has a powerful record at defying the 
media barons, more so than any other MP in the 
way he took on the Murdochs over the phone-
hacking scandal. The other Labour MP who came 
close was Chris Bryant, who is now shadow 
culture secretary, in charge of media policy.

And if Tom Watson does fail to be elected 
deputy leader, another candidate, Ben Bradshaw, 
a one-time BBC journalist, has also signed the 
MRC pledge. 

The MPs have pledged to “take steps within 
Parliament and my own party to promote the 
growth of a more pluralistic media environment 
by pressing for legislation that will provide new 
funding for invaluable areas such as local news, 
investigative journalism, youth media and digital 
innovation, and that will temper the power of 
the largest media companies through the intro-
duction of thresholds in specific media markets.”

Jeremy Corbyn told the MRC: “A society 
in which 70% of UK newspaper circulation is 
controlled by three wealthy families is clearly 
unfair and undemocratic. The work being done by 
the Media Reform Coalition and others is vital in 
pushing for media plurality which this country is 
so desperately in need of.”

Des Freedman, chair of the MRC, said: “This 
is a great boost for anyone who believes in a 
free and diverse media. The Labour Party had 

put their money where their mouth was before 
the General Election with manifesto commit-
ments for media reform, and the views coming 
from the top leadership candidates suggest that 
media reform still ranks as a priority for Labour’s 
principles and policy direction.”

Jeremy Corbyn has long supported the 
media unions and activists against the big 
corporations and spoke at the London rally to 
mark the 25th anniversary of the Wapping 
dispute in 2011.

JA
N

IN
A

 S
T

R
U

K



2 Free Press Autumn 2015

Broadcasting unions 
have launched a 
“Love it or Lose it” 
campaign which the 
CPBF and other groups 
are backing.  
Sign the petition at 
http://bit.ly/bbc-lioli

B
B

C

Join the
campaign
for press and 
broadcasting
freedom

MEMBERSHIP RATES PER YEAR
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ _______________________

Name__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Address_______________________________________________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Postcode____________________________________________________________Tel_____________________________________________________________________

Email___________________________________________________________________________________________________________________________________________

Organisation (if applicable)_________________________________________________________________________________________________________

Join online at 
www.cpbf.org.uk

Return form to CPBF, 23 Orford Road, London E17 9NL, 07729 846 146, freepress@cpbf.org.uk

BROADCASTING

It’s that time of the decade, when the BBC’s 
Charter, granted by Parliament, comes up 
for review.

The BBC’s enemies in government and 
the commercial media combine to throw at 
it everything they’ve got, and its friends 
— campaigning and consumer groups, 
representing the rest of the population 
— gather to try and defend it. 

Not always easy given management’s 
propensity to cave in to threats and accept 
too much of the enemies’ agenda.

But there is much more at issue than the 
BBC’s structures, budget  
and rules of operation. The whole future 
of public broadcasting would be 
undermined if the corporation 
loses its critical mass to function 
as a universal public service. 

No-one wants to get rid of 
it completely; rather, 
commercial rivals want it 
reduced to an elite rump, 
serving only those parts of the 
community from which that they 
can’t derive enough profit — an 
audience for top-quality programming 
rich enough to pay for it by subscription.

This is behind all the calls to stop its 
blockbuster entertainment shows, reduce its 
news operations and cut back its website. If 
these succeed, then the public will be failed.

BBC facing 
cutbacks, 
‘a victim 
of its own 
success’

DES FREEDMAN takes a 
searching look at the 
government’s plans for the 
BBC and shows how 
dangerous they are

WHO WOULD have expected that one of the central 
debates about the future of the BBC would not be about its 
pro-business news coverage, its financial mismanagement 
or its alleged cover-up of the Jimmy Savile scandal but 
about whether it should show Strictly on a Saturday night?

The government’s Green Paper on BBC Charter Review 
signals the latest stage of a scuffle with the Corporation 

about how big, independent and accountable it should 
be. Dressed up as a sober debate about the purposes, scale 

and scope of the BBC, the Green Paper consists of a series of 
proposals that, while drafted in Whitehall, could easily have been 

conceived by the Daily Mail. 
Culture Secretary John Whittingdale insists that he is 

“committed both to the future of the BBC and to its underlying 
Reithian mission”, but goes on to question the relevance in a 
digital age of the principle of universality, a founding principle of 
this mission. Instead of encouraging the BBC to reach out across 
all platforms and to serve the whole community, it should focus 
on “underserved audiences”, that is, those that commercial broad-
casters deem to be unprofitable.

It seems the BBC’s very success is now its problem. The 

http://www.cpbf.org.uk/files/BBC_Charter_Review_Consultation_WEB.pdf


Autumn 2015 Free Press 3

Green Paper moans that the BBC is the dominant player in all the 
markets in which it operates, without acknowledging that it is, at 
least hypothetically, subject to public scrutiny, and secondly that it 
is not even the UK’s largest broadcaster. Its annual income of £5.2 
billion is dwarfed by Sky’s £7.6 billion.

Nonetheless it is obsessed by the BBC’s impact on the 
market and lists more negative than positive consequences 
arising from the fact that it reaches its impressive 96 per cent of 
the population. 

But why should we measure the BBC simply in terms of its 
impact on the marketplace? Do we judge the NHS on the basis of 
whether it makes life difficult for Bupa? 

This is an austerity-led consultation, obsessed (much like the 
BBC itself) by the pursuit of “efficiency” and “value for money”. 
This applies even to those services where it would be hard to apply 
standard economic arguments such as the provision of different 
language services within the UK. So, for example, it notes that the 
cost of S4C in Wales and BBC Alba in Scotland is “considerably 
higher than cost per hour for English speaking content”. 

How could it be otherwise? The point of public service broad-
casting is to reach out to minority audiences whatever the cost. 
But the Green Paper contradicts its own stated aim, to shift the 
BBC away from popular programming and to focus on content not 
provided by the market.

There is a restricted discussion of funding mechanisms with 
three options identified: a reformed licence fee (to allow for digital 
consumption), a household payment and a combination of public 
funding and subscription. Funding the BBC from general taxation 
is dismissed on the basis that it would “risk lessening the BBC’s 
independence from Government”.

Given that the last two licence fee deals took place behind 
closed doors and that the most recent deal forced the BBC to part 
fund the government’s welfare cuts, this is far from a convincing 
argument. 

The Green Paper does raise some important questions on 
underlying values and performance. It is true that the BBC has a 
poor record in both hiring and representing ethnic minorities. But 
how on earth will a smaller, narrower and more ghettoised BBC 
do better? 

The BBC needs radical surgery but this skewed and partisan 
consultation will do nothing either to democratise the Corporation 
or to secure a more diverse media landscape. We need media 
outlets that are truly independent of vested interests and bold 
enough to challenge “common sense” arguments on, for example, 
immigration and austerity.

We need media outlets that look and sound like the audiences 
to whom they are supposed to be accountable. An ideological 
campaign fought on behalf of the BBC’s commercial rivals really 
isn’t the way to go about this.

THIS TORY DOESN’T 
TALK BUNK
NOT ALL Tories are out to get the BBC. In 
fact former minister Damian Green MP has 
come out strongly in its defence, in an article 
in the Daily Telegraph, arguing that “Britain 
benefits from a strong BBC, and we have 
the prospect of maintaining that in the years 
ahead. It is a great national prize.”

Green, a former BBC and Channel 4 
journalist who chairs the Parliamentary 
All-Party BBC Group, said: “The free market fundamentalists 
who want to destroy the BBC or weaken it so that it becomes 
unrecognisable are in danger of damaging not just our national 
culture but an important institution for transmitting it.”

He went on: “The Reithian mission statement to inform, educate 
and entertain has stood the test of time extraordinarily well. 
There is an assumption that in a digital world with infinite choice 
we no longer need a broadcaster with broad ambitions funded in 
a universal way. This is not the view of the British people.”

The inquiry 
they should be 
listening to
WITH THE ten-yearly ordeal of the 
renewal of the BBC’s charter well 
under way there are numerous 
inquiries and consultations going 
on. The culture ministry and the 
Commons media committee 
have launched virtually identical 
operations, to which the CPBF 
and others are preparing identical 
submissions.

But an alternative forum is 
setting up, more likely to listen 
to media reformers and come to 
positive conclusions . The Inquiry 
into Public Service Television for 
the 21st Century is to be chaired 
by Lord Puttnam, the Labour-
supporting film producer who 
fought the winning battle in the 
House of Lords to get a “public 
interest” test written into the 2003 
Communications Act – a crucial 
check on the Big Media monopolies.

Project partners include the 
British Academy, BAFTA, Vice, the 
Guardian, Goldsmiths University 
and the Hansard Society. It will set 
up a website on which people can 
comment, and publish its findings 
next June.

The inquiry says its starting point 
is that “TV still matters in a digital 
environment: despite predictions 
that the internet would put an end 
to the dominance of TV, the average 
UK viewer still watches nearly four 
hours of television every day, a figure 
that has remained largely stable since 
the introduction of multichannel 
broadcasting. Even 16–24-year-olds 
are still watching some two and a 
half hours of TV a day.

“Yet TV is simultaneously being 
transformed with the emergence 
of more complex viewing practices, 

new modes of production and 
distribution and a far more 
competitive and unstable economic 
environment.”

It takes its inspiration from a 
previous landmark inquiry into UK 
broadcasting. In 1962, the Pilkington 
Committee recommended the 
adoption of colour TV licences 
and the creation of BBC2. But the 
Report was far more than a list 
of policy prescriptions, issuing a 
prescient warning of the direction 
of travel of British television 
under the influence of a growing 
commercial mindset and an 
increasing number of programmes 
imported from the USA. 

It advocated measures to 
revitalise the idea of public service 
broadcasting and foster a more 
creative and robust public culture. 
The new inquiry plans a “Pilkington” 
for the 21st century, considering the 
role and responsibility of television 
in the digital world. 

The BBC: Love it or Lose it
OPEN MEETING IN LONDON 
MONDAY SEPTEMBER 21
6pm at the NUJ, 308 Grays Inn Road 
London WC1X 8DP (Kings Cross)

The fight for the future of the BBC is 
under way. And so are government 
attacks which threaten the public broadcaster’s future. Even 
before public consultations could begin on the renewal next 
year of the BBC Charter, Culture Secretary John Whittingdale 
announced that the corporation had agreed to fund free TV 
licences for over-75s at a cost of £650 million a year and rising. 

The CPBF is holding this open meeting to discuss the next stages 
in the campaign. 

Come along with your ideas to build the campaign.

Lord Puttnam: film producer with 
strong record of opposing media 
monopolies



4 Free Press Autumn 2015

REVIEW

Don’t get sentimental 
learn from the past
TOM MILLS reviews a new history of 
the BBC by a supporter who doesn’t 
get to grips with the real problems

Pinkoes and Traitors; Jean Seaton; 
Profile Books

WE HAVE been here before – a  Conservative 
government buoyed by an election victory and 
emboldened by the overwhelming support of the 
corporate media hopes to reshape British society 
and once again the BBC is in the firing line.

The arrival of Pinkoes and Traitors, an official 
history of the BBC from 1974 to 1987, then, is 
certainly timely. It covers the period of Murdoch’s 
ascendancy in British public life, the rise of 
Thatcherism and the decline of social democracy 
– the vestiges of which the Tories are now 
determined to demolish. 

Jean Seaton tells the story of government 
attacks on the BBC, the Peacock Inquiry into its 
finances and the public disputes over a number 
of political programmes, culminating in the 
dismissal of the Director General, Alistair Milne, 
in 1987.

These were significant moments in British 
political and social history, and their telling 
provides ample opportunity to examine the 
BBC’s complex relationship with the state and 

the broader Establishment, and its place in the 
hollowing out our democratic institutions and 
erosion of independent journalism that we have 
seen since.

Pinkoes and Traitors, however, does not 
address these issues in any depth – and to be fair 
it does not attempt to. In style and substance it 
falls uneasily between social history and popular 
journalism.

Seaton’s treatment of the BBC is more than 
a little sanguine and her account of its enemies 
is cursory at best. As a result Pinkoes and Traitors 
offers a sentimental defence of the corporation 
and surprisingly little sense of the principles at 
stake in the struggles it details.

Seaton’s BBC shows “the nation to itself, with 
a dusting of the stardust of impartiality added”.
She writes of its “glory, its unique independence 
and its British integrity”. In so far as she sees a 
problem with this almost magical national insti-
tution, it was in its “failure to understand the 
shift in ideas” in the period under examination.

This sort of characterisation is fine for the 
Daily Telegraph. But Seaton is an academic who 
must surely be aware of the now extensive of 
scholarly research on neoliberalism – all of which 
is overlooked in favour of vague references to the 
national mood.

Some figures within the BBC, according to 
Seaton, were quicker to recognise that this mood 

“had shifted”. Milne’s successor, the accountant 
Michael Checkland, is praised as a quiet hero who 
“helped beat over mighty unions”, whilst the 
Thatcherite BBC executive Patricia Hodgson, who 
now chairs Ofcom, emerges as the pragmatic 
saviour of the corporation.

The central problem is that Seaton’s account 
is of the BBC as an institution. She has little 
sense of how its internal politics relate to 
broader social and political movements and 
interests. She celebrates its pragmatism as well 
as its idealism, whilst showing little interest 
in either the consequences of the concessions 
and compromises the BBC leadership has made, 
or the extent to which it has lived up to the 
laudable ideals it professes.

To be fair again, this is a weakness shared by 
most liberal defenders of the BBC, who respect 
the corporation as a purveyor of national culture 
and a bulwark against the crass commercialism 
of News International, but tend to give little 
attention to its actual record on reporting and 
the extent to which its capacity for independent 
journalism, always limited, has been further 
curtailed since Thatcher. 

The BBC’s well-meaning apologists find 
themselves defending a BBC that no longer 
exists, at a time when the democratic principles 
it is thought to embody are under serious threat 
from both without and within.

HOW THE BBC REALLY WORKS
THE BBC milks its claimed 
reputation as the world’s leading 
news broadcaster, bringing 
Britain’s envied and thorough 
standards to benighted foreigners. 
That’s the theory. Two recent 
events might appear to belie it.

■■ THE CORPORATION has been 
rapped by Ofcom for broadcasting 
on its World News TV channel 
(BBCWN) nearly 200 documenta-
ries provided free by companies 
funded by special interests.

Ofcom said it “identified a 
number of practices that were at 
odds with [its] Code”, though it “did 
not find evidence that the way 
programmes were funded compro-
mised the broadcasters’ editorial 
independence”.

The half-hour documenta-
ries were produced by FactBased 
Communications (FBC), which 
had been paid £12 million by the 
Malaysian government to promote 
the country. No reference was 
made in the programmes to 

sponsorship, though much of their 
content related to Malaysia.

BBCWN told Ofcom:  “We now 
know that FBC had a PR relation-
ship with Malaysian clients and as 
such we fully accept that it was 
not an appropriate producer of 
the programmes it  produced for 
BBCWN. We were not aware of this 
relationship when the content was 
broadcast …. We accept that this 
lack of knowledge may have given 
rise to the potential for BBCWN’s 
independence of editorial control 
over the content to be undermined.”

Ofcom also looked at a 
programmes supplied free by not-
for-profit outfits. One, Architects 
on the Frontline, was paid for by 
the Aga Khan Foundation and 
included the boast that the Aga 
Khan Award for Architecture was 
“widely recognised as the most 
prestigious in its field”. Stealing the 
Past, about antiquity smuggling, 
was paid for by UNESCO and 
featured an interview with that 
body’s director general.

The BBC Trust said: “We welcome 
Ofcom’s findings which found a 
number of these programmes to 
have been in serious breach of 
editorial and sponsorship guidelines. 
The Trust required BBC World News 
to broadcast a series of apologies to 
international audiences.”

■■ A BBC World Service radio 
journalist was sacked after he 
refused to put a report of the 
birth of Prince George out on a Sri 
Lankan news service.

Chandana Bandara was a senior 
producer on the Sinhala service. 
In July 2013, after birth of Prince 
George, he declined to run a news 
item because he considered the 
30th anniversary of Black July, when 
thousands of Tamils were slaugh-
tered in Sri Lanka, was a more 
important story. For this he was 
found guilty of gross misconduct 
and given a final written warning. 

Four month later the Sinhala 
service broadcast a documen-
tary called Sri Lanka’s Unfinished 

War that detailed human rights 
violations perpetrated by the 
government against Tamils. But 
while the BBC Tamil service 
broadcast it in full, the Sinhala 
service cut out an account of 
torture in rehabilitation camps 
and added false claims from a Sri 
Lankan military spokesman that 
the documentary had been made 
in league with a Tamil group.

Bandara was off work but on 
his first day back he shouted at 
several World Service executives, 
was disciplined and fired.

He appealed to the Employment 
Tribunal against the sacking on 
grounds of race discrimination. His 
mother is Tamil and he claimed to 
have been targeted because of his 
belief that the Tamil people of Sri 
Lanka have been persecuted by the 
Sinhala-dominated government.

In August the tribunal rejected 
his case because the belief did not 
fulfil the criteria for race discrimina-
tion, and the dismissal process was 
found to be fair.



Autumn 2015 Free Press 5

OWNERSHIP

Get ready! Rupert 
could be back
POSTER SITES across the UK carry the 
message “Sky Sports and the Premier 
League 23 Years and counting”. 

Back in 1992 Rupert Murdoch paid 
£304 million for the five-year deal to 
broadcast the newly-formed Premier 
League matches on BSkyB. In February 
2015 Sky paid £4.18 billion to retain five 
of the seven Premier League rights 
packages. BT got the others.

On 1 July this year James Murdoch 
became chief executive of ≤±st Century 
Fox. This move, and the election of 
a Conservative government anxious 
to build bridges with the Murdoch 
clan after the phone-hacking scandal 
torpedoed the Murdoch bid for full 
control of BSkyB in 2011, has led to spec-
ulation that ≤±st Century Fox will make 
another bid to take full control of Sky.

What are the chances of this? Look 
at the big picture. 

In mid-November 2014 it was 

announced that BSkyB was to drop 
the word “British” from its branding 
after almost 25 years as the company 
completed an ambitious transforma-
tion into a pan-European pay TV giant 
following the £6.88 billion buyout of its 
sister companies Sky Deutschland and 
Sky Italia. 

The word “Broadcasting” was also 
jettisoned to reflect Fox’s evolution into 
a multimedia content company.

The sales delivered £4.9 billion in 
cash to Murdoch’s Fox group without 
diminishing its stake in BSkyB after the 
double takeover. It did this by buying up 
enough of the newly placed shares in 
BSkyB to maintain its stake in the new 
structure at 39.1 per cent.

BSkyB’s original title was created 
in 1990 by the controversial merger, 
illegal under the then media-ownership 
rules, of Rupert Murdoch’s Sky Television 
with British Satellite Broadcasting, as 

Margaret Thatcher’s government looked 
the other way.

A pan-European pay-TV giant has 
now been created with more than 
£11 billion in revenues and 20 million 
customers in the UK, Germany, Italy, 
Austria and Ireland. The enlarged 
business has a combined budget of £4.6 
billion and will deliver profits of about 
£1.3 billion annually, most of which 
are generated by the highly successful 
UK operation. 

Sky is the biggest international 
customer for Fox’s programming and a 
useful source of cash for the group. 

That’s why the issue of full control of 
Sky will move sharply up the Murdoch’s 
agenda. He has rejected two offers 
for the 39.1 per cent stake in Sky, from 
Vodafone and Vivendi, and it looks as if 
the next step will be a revival of the bid 
to take full control of Sky.

Granville Williams

WHAT 
THE 
FUCK?
OFCOM is 
investigating Sky 
News presenter 
Ian King’s use 
of the word 
“fuck” on live 
TV. He uttered 
the dreaded 
expletive after a 
microphone lead 
fell out while he 
was interviewing 
economist 
Michelle Meyer 
about the US 
economy

King asked 
her about the 
“tepid” growth 
rate in the 
second quarter. 
Before she could 
answer, King, 
off-camera, 
shouted “fuck”. 
He apologised 
on air and also 
on Twitter.

“Ofcom is 
investigating 
this programme, 
which included 
the most 
offensive 
language before 
the [9pm] 
watershed,” said 
a spokesman 
for the media 
regulator. So 
at one minute 
past 9, when 
presumably 
fewer children 
are watching Sky 
business news, 
it would have 
been OK.

D
A

V
ID

 S
H

A
N

K
B

O
N

E



6 Free Press Autumn 2015

CRIME

A sensational story 
by all accounts …
Beyond Contempt, Peter Jukes, 
Canbury Press

Hack Attack, Nick Davies, Vintage

Hacking: the Untold Story, James 
Hanning and Glenn Mulcaire, Gibson 
Square

The Fall of the House of Murdoch, 
Peter Jukes, Unbound

IT IS NOT just Britain’s vaunted national press 
that has managed to mess up the political story 
of the century, so far. The corporate publishing 
industry has as well.

The story – no not Jeremy Corbyn, though that 
might turn out to be a big one – concerned the 
very contempt for democracy among our rulers 
that generated the popular revulsion propelling 
Corbyn’s campaign. It was of course the 
revelation of the corrupt relationships between 
politicians and the corporate media 
that emerged from the whole saga 
of criminal behaviour in the press 
and the contamination of political 
life that led to the Leveson and 
culminated in the disgrace and 
trials of some of the most powerful 
people in the country.

There can’t have been many such 
devastating exposures of top-level 
corruption in history – dwarfing all 
the minor scandals and even the 
child abuse stories in its significance 
– but it’s easy to see why it was so 
hard for the media to cover. Their conduct was at 
the heart of it.

There’s no such excuse for the big publishers 
to avoid it, yet most of the print and ebook 
accounts have come from self-publishers or new 
one-person outfits. 

They have discovering a readership that will 
pay, and more crowd-funded works are coming 
from the doughty band of journalists who are 
prepared to defy the paranoid defensiveness of 
the Big Media and get the story out. It is, after all, 
dramatic by any standards.

It is also notable that not one of the authors 
is a specialist writer on the media. The media 
correspondents, basically business reporters 
covering the industry, are too compromised by 
their employment to write freely, even if they 
had the inclination. 

Even Nick Davies, whose new book Hack 
Attack is a comprehensive narrative of the whole 
phone-hacking saga, chronicles the industry 
from a background as a crime reporter with the 

motivation of a concerned professional to clean 
up the dirty side of his trade. 

Davies is actually published by a corporate 
publisher, Random House, but then he is highly 
bankable since the success of his groundbreaking 
account of rotten journalism, Flat Earth News, 
published in 2008.

His motivation is shared by the other authors, 
who include two former journalists on the 
Independent and a couple of freelances. The star 
among them is Peter Jukes, whose background 
as a TV dramatist is evident throughout Beyond 
Contempt, the story of the sensational phone-
hacking trial of former editors Rebekah Brooks 
and Andy Coulson and others from the News 
of the World.

The book is pioneering in a number of ways. 
It is the world’s first tweeted history book. He 
covered the whole eight-month marathon in 
court to maintain a constant Twitter feed, and 
has written it up as kind of diary. He had to 
navigate the tortuous legal processes, under 
which there was always a mass of information 

that could not be published, with painful care. 
This punctiliousness is balanced by a ferocious 
sense of drama, with hours of tedious legalistics 
punctuated by moments of edge-of-the-bench 
tension and at times of humour.

 “Feel a question coming on, do we?” the 
judge interrupts in full flow one of the vastly 
expensive array of QCs hired by Murdoch to 
defend his henchpersons, perforating the rhetoric 
as he is supposedly questioning a witness. 

Appropriately, Judge Saunders is the star 
of the show, maintaining an even temper 
throughout the barely believable prevarica-
tions of the lawyers and stepping in to rescue 
witnesses under heavy defence fire. He was 
even kind to Peter Jukes when he was hauled 

before him for inadvertently tweeting something 
obscurely erroneous.

Jukes writes telling portraits of all the 
participants, their court habits and their fuming 
rivalries, and though he does so even-handedly, 
well, if you really hate vain lawyers you’ll love 
this book.

Also original about Beyond Contempt – he had 
to keep the title secret until the trial ended in 
case it prejudiced the proceedings – is its funding 
model. He started tweeting from the outset and, 
with no income, found himself broke after a few 
days. He launched an online appeal and raised all 
he needed in two days. That’s the prospect the 
corporate publishers can’t see.

His other offering, The Fall of the House of 
Murdoch, written in 2012, is less arresting. Again 
a narrative, of how the phone-hacking scandal 
brought the Murdoch dynasty to its knees, it has 
the misfortune of being overtaken by events, 
since they have with apparent ease been able to 
get up again. It is also tiresomely repetitive.

The hacking story is more vividly told in 
Hacking: the Untold Story, a 
strange collaboration between 
former Independent journalist 
James Hanning and the sleek-
haired pantomime villain Glenn 
Mulcaire, the private eye hired 
for the purpose by the News of 
the World. Hanning is the only 
writer to get Mulcaire to talk 
freely, which is more than even 
Nick Davies could achieve.

As you might expect he 
emerges as a thoroughly 
mixed-up character, indignant 

at his treatment yet with the dignity of a devout 
catholic and family person. He rages at being 
accused of hacking murdered teenager Milly 
Dowler’s phone, yet he did it in a confirmed 
belief that it was to help the police and rescue 
their incompetent investigation.

This is the puzzled guilt of the person caught 
up in an immoral exercise who half-knew it at 
time but can’t face the awesome responsibility. 
A handful of journalists from the News of the 
World have come out with similar reflections in 
different ways, mainly, being journalists, through 
bravado. It would be instructive if the News 
International executives who were responsible 
were required to examine publicly their own 
consciences, but they have expensive lawyers to 
protect them.

■■ Another book on the scandal, Dial M for Murdoch, 
was published in 2012, written by former Independent 
reporter Martin Hickman and Labour MP Tom Watson. 
It was positively reviewed in Free Press issue 188.

Tim Gopsill

If you really hate
vain lawyers you’ll

love this book



Autumn 2015 Free Press 7

Now fake 
sheikh 
could face 
the music
SEVEN PEOPLE jailed 
after being caught in sting 
operations by the former 
News of the World “inves-
tigations” reporter Mazher 
Mahmood are to appeal 
against their convictions. 
Their lawyers argue that 
there are “serious concerns” 
over Mahmood’s integrity as 
a witness and his journalistic 
practices.

The appeals are the 
result of statements made 
by Judge Alistair McCreath, 
when halting the trial of 
singer Tulisa Contostavlos 
last year, that there were 
“strong grounds for believing” 
Mahmood had “lied” on oath 
as a prosecution witness. 
Two of the seven are known 
to be actor John Alford and 
former boxer Herbie Hide, 
both jailed for supplying 
drugs to Mahmood.

The Crown Prosecution 
Service is still considering 
whether to charge him 
with perjury a year after the 
collapse of the trial of Tulisa 
Contostavlos, also charged 
with dealing drugs. The CPS 
abandoned three ongoing 
prosecutions in which 
Mahmood was to be a crown 
witness on the grounds 
that his evidence could not 
be relied on to guarantee a 
conviction.

The CPS also said it was 
re-examining 25 cases in 
which evidence had been 
given by Mahmood and 
people convicted. 

In January it dropped the 
case against 13 footballers 
investigated over alleged 
match-fixing, saying there 
was “insufficient evidence to 
provide a realistic prospect of 
conviction”.

After the closure of 
the News of the World 

Mahmood went to work for 
the Sun on Sunday but was 
suspended after the collapse 
of the Contostavlos trial. 

He has had a mysteri-
ously charmed existence on 
Murdoch’s London papers. 
With all the proceedings over 
phone-hacking and bribery, 
Mahmood’s dubious methods 
of procuring stories – which 
involved close collabora-
tion with police who were 
invariably tipped off and 
moved in to make arrests 
just as the NoW was about 
to go to press – somehow 
escaped scrutiny.

For years there have 
been questions about his 
entrapment of gullible people 
by means of his much-
vaunted talent for disguise 
as the “Fake Sheikh” among 
other personages. 

This mystique has been 
maintained by the entire 
press, with an effective 
veto on the publication of 
his image on the supposed 
ground this would put him 
in danger.

The obvious point that 
if he has been so good at 
disguising himself, then his 
real appearance would not 
be recognisable, was never 
raised. Even Lord Leveson, to 
the disappointment of many, 
ordered that cameras be 
switched off when Mahmood 
gave evidence to his inquiry.

Not all journalists 
are in awe of this taboo. 
Guardian media blogger Roy 
Greenslade, who worked 
with Mahmood on the 
Sunday Times in the 1990s, 
when Mahmood was sacked 
for falsifying  computer 
records, and has maintained 
a campaign against him, 
has provided a witness 
statement for the appellants.

REVIEW

Labour’s 
hateful 
days in 
May
The Election A-Z, Nicholas Jones, 
Urbane Publications 

NICHOLAS JONES has drawn on his experiences 
of reporting 14 UK general elections and writing 
popular instant books on four of them. As the 
title suggests, his 2015 oeuvre has 26 chapters in 
alphabetical order. 

Some are self-evident: A for Advertising; G 
for Gaffes; O for Opinion polls. For others he has 
had to work harder: K for Kitchens; Q for Queen; 
W for Wives; X for Xavier (Michael Denzil Xavier 
Portillo, to give him his full name and Z for…you 
will have to read the book to see.

J for Journalists highlights the impact of 
24-hour TV news and the internet, with its social 
media and networking -- personal blogs, Twitter, 

Facebook, YouTube, Instagram, BuzzFeed and 
other platforms – on the coverage.

Jeremy Corbyn might appreciate M for the 
Monstering of Miliband to remind him of the 
savage treatment the press can dish out. “The 
pounding he (Miliband) would be subject to … 
was as vicious as the treatment meted out to 
Gordon Brown, Neil Kinnock and Michael Foot, 
but the pre-election monstering of Miliband 
went further than simply trashing of his person-
ality and the ridiculing of his political credibility.” 

Jones puts this down to Miliband’s opposition 
to Murdoch over the phone-hacking scandal, 
his support for Leveson’s call for independent 
press regulation and the need to protect 
media plurality. 

At the heart of this book is Jones’s 
commitment to straight reporting which caused 
Blair’s spin doctor Alistair Campbell in his diaries 
to describe him as a “tick” – “parasitic insect 
… unpleasant or despicable person”, Oxford 
Dictionary. High praise.

Barry White

… AND 
MORE 
ARE 
ON THE 
WAY
ANOTHER FREELANCE who 
reported the hacking trial, 
James Doleman, is crowd-
funding a further book on 
the story, taking it up from 
Peter Jukes’ “downfall” 
of the Murdochs to argue 
why they still have so much 
power after getting away 
with “the greatest escape in 
legal history”. 

He will ask what would 
have happened if all the 
evidence in the millions of 
“disappeared” emails had 
been retrieved.

Through the crowd-funding 
journalism website Byline, 
James Doleman is trying 
to raise £3,200 to write the 
book in two months. Go to 
www.byline.com/project/8.

Byline has also launched 
a fund-raising campaign to 
raise £5,000 towards the 
costs of researching and 
publishing a biography 
of former News of the 
World and Mirror editor 
Piers Morgan, entitled A 
Pretty Despicable Man, 
by investigative freelance 
Paddy French. The title is 
apparently a self-description 
by the man himself.

French says: “Morgan’s 
Mirror was hacking, blagging, 
lying and cheating it’s way to 
exclusives — just like the Sun 
and the News of the World. 

"His editorship was the 
climax of a slow acceptance 
by leading Mirror executives 
that there was no way to 
compete with Murdoch 
except to use the same 
methods.  Including all the 
illegal dark arts.

AA To support this 
crowdfunding effort, go 
to www.byline.com/project/11.

https://www.byline.com/project/8
http://www.byline.com/project/11


This issue went to press on August 24 and was edited by Tim Gopsill, 07769 928 795, timgo@btinternet.com
Design: editionpublishing.net • Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY

CAMPAIGN

Election not a total loss
THE TORY election victory did not mean that the 
fight for media reform was lost, speakers told the 
CPBF’s annual meeting in June. 

There was still a strong public opinion against 
the excesses of Big Media, and the post-Leveson 
process of introducing a stronger independent 
mean of regulating the press was still on track.

Evan Harris, executive director of the 
campaigning group Hacked Off, said: “After the 
election things are not hopeless at all. There are 
more MPs who share our views on the media 
than the total number of government MPs.”

Jonathan Heawood, director of Impress, the 
prospective press regulator, said they were now 
able to register with the publicly-appointed Press 

Recognition Panel set up this year.
Impress has not yet announced any media 

subscribing to its service, but Heawood said this 
did not matter. Once a regulator had registered, 
he said, “the Leveson process will click into 
action.” All the legal incentives and disincentives 
for publications to sign up with a recognised 
regulator will come into force.

Most national publishers have registered 
with IPSO, set up by the industry, which had 
said it would not apply to register with the PRP. 
They could face massive costs in libel cases as a 
result. But Heawood said: “Leveson should not 
be thrown out just because three or four big 
companies don’t like it. 

SCOTS FIGHT FOR INFO FREEDOM
THE CAMPAIGN for Freedom of Information in Scotland (CFOIS) has 
launched a crowdfunding drive to strengthen FoI laws in the nation. The 
campaign is a response to a Scottish government consultation paper.

Carole Ewart, convener of the CFOIS said: “It is hugely disappointing that 
the government has come forward with such feeble proposals. Pressure 
needs to be brought to bear to demand that the Scottish government 
reverses the erosion of FOI rights in Scotland.”

The Scottish government had promised legislation to extend FOI 
to non-government bodies such as housing associations, arms-length 
companies set up by public authorities, voluntary-sector organisations and 
private companies. But the consultation paper failed to deliver these.

It said that housing associations and private schools for instance were 
already adequately regulated. It did suggest including a small number 
of other bodies, such as private prisons and grant-aided schools, but not 
private contractors that run schools, hospitals or other public services.

AA The CFOIS crowdfunding website is at http://bit.ly/CFOIS-fund.

Freedom of info: 
one-sided inquiry 
THE GOVERNMENT looks set to curtail the 
public’s right to information following the 
announcement of a Commission to review 
the Freedom of Information Act.

The Campaign for Freedom of 
Information says it is particularly 
concerned by the commission’s remit to 
reduce the “burden” of FoI on bureau-
crats and protect the confidentiality of 
government discussions.

The commission, set up by Justice 
Secretary Michael Gove, is chaired by 
former Treasury mandarin Lord Burns and 
includes former Conservative Party leader 
Lord Howard, Labour ex-home secretary 
Jack Straw, Ofcom chair Dame Patricia 
Hodgson and the former reviewer of 
counter-terrorism legislation, Lord Carlile. 
None is associated with questioning 
official secrecy.

Gove told MPs there was a need to 

“revisit” the act to ensure officials were 
able to speak candidly to ministers.

Cabinet Office Minister Lord Bridges 
said the commission would consider 
whether there was a balance between 
the requirement for transparency and the 
“robust protection” of sensitive infor-
mation. It would examine the need 
to “moderate” the demands placed on 
public authorities.

Director of the Campaign for Freedom 
of Information Maurice Frankel said: 
“The government is clearly proposing 
to crackdown on FoI. Ministers want 
certainty that policy discussions will not 
only take place in secret but be kept secret 
afterwards.  

“They don’t like the fact that the Act 
requires the case for confidentiality to 
be weighed against the public interest in 
disclosure.”

CAMPAIGN 
THE 
FESTIVE 
WAY
A DAY of activity for media 
democracy is set for Saturday 
October 17 at a London college. 
The Media Reform Coalition, 
which includes the CPBF, is 
planning a festival with open 
spaces for discussion as well 
as expert speakers, plus, films, 
crowdfunding opportunities for 
now projects, and a party to 
round it all off.

The Media Democracy Festival 
will take place at Goldsmiths 
University in New Cross, London 
SE14, starting at 10am. It will 
be open to all who believe that 
media moguls have too much 
power and influence in our 
society, who want to protect 
and democratise the BBC, would 
love to see media co-ops in 
every community or just work 
as an independent journalist, 
photographer or film maker.

Speakers arranged so far 
include veteran radical journalist 
John Pilger and independent 
technology guru Aral Balkan. 

But the bulk of the day will 
be a self-organising open space 
where everyone will be free 
to propose any session that 
answers our central question: 
how can we create media 
democracy?

All is not lost: Jonathan Heawood (left) and Evan 
Harris at the CPBF’s annual meeting in June.

F
R

A
N

C
 D

A
V

ID

SATURDAY
OCTOBER 

17
10am to 

late


