
FREE Press July-August 2007 1

FREE Press
No 159 July-August 2007 £1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

Regulation under
the spotlight
By Barry White

T
his year’s CPBF Annual General
Meeting was held in London on
14 July and featured an in-
depth discussion on the future
of media regulation. The ques-

tions posed were: does convergence
mean that we throw away the rule-
book and forget all about regulating
more particularly for public service
values in broadcasting? Does the
internet throw everything we stand
for out of the window? 

Introducing the debate, CPBF co-
chair Tim Gopsill said the Campaign
should assess whether its policies and
attitudes need to be revised. When the
CPBF was founded in 1979, it was a
time of rapid technological change.
The print and media unions, as well
as media academics and campaigners,
were concerned about the impact of
computer technology and a number of
industrial disputes took place. With
change there was a public discussion
about the future of media. Talk was of
“cheap production”, which would
lead to a transformation, when almost
anybody would be able to produce his
or her own newspaper or magazine.  

But now, 25 years later, it was
worth reflecting on what the unions
and the Campaign said at that time —
that the media corporations would
take control of this new technology.
Only one new national newspaper,
which started post 1979 — the
Independent — remains today
(although there has been a increase in
the number of specialist magazines).

The same concerns were aired
about the growth of the internet — the
potential for democratisation of the
media — a media open and accessible
to all. But people were more sceptical,
as the big media companies like
Murdoch, AOL and Yahoo have either

bought up new ventures, or started
their own enterprises.

Whilst newspapers were for histori-
cal and political reasons self-regulat-
ing, there had been an acceptance that
because of limited outlets, broadcast-
ing needed be regulated. But with
more outlets and technological change
the argument was now that these mat-
ters should be left to market forces to
decide. In effect the market would be
the new regulator, much in the same
way as newspapers operate.

Websites presented a new problem.
They were difficult to regulate, many
were run by big media owners and
there were serious questions about
how present regulatory systems

should relate to so called “new
media”. These are some of the issues
confronting the Campaign, which
needs to lay down policy markers
over the next year so that we can con-
tribute effectively to public and politi-
cal debate.

During the wide-ranging discussion
that followed it was stated that we
should look at the humane and social
uses of new technology. We should
not just accept it as the determining
factor or driving force in a society that
it  somehow remains outside.
Regulation was now more difficult,
but it was not impossible. The past
few years have seen not just de-regu-
lation but rather re-regulation in
favour of big corporate interests.

Reference was made to the strict
regulation of political broadcasting
especially during election periods and
the lack of such regulation in internet
broadcasting where “attack advertise-
ments” are commonplace. Websites
are also moving into television in a
big way without the same regulatory
structures faced by the main TV
broadcasters — especially in news
presentation. With public service
broadcasting withering on the vine,
there was a call for the Campaign to
develop a principled opposition to a
market-led communications system by
promoting public service media at its
core and greater democratic supervi-
sion of Government communications
policy.

Over the next few months the CPBF
National Council will look at ques-
tions which need to be addressed
around the broad and linked areas of
convergence, neo-liberalism and the
best way to take these discussions for-
ward to a wider audience with some
form of publication. The CPBF web
site and Free Press will keep you
informed of developments.Tim Gopsill: need for reflection



The 118-year-old Wall Street Journal
(WSJ) is hugely prestigious in the USA,
where it has the second-highest

circulation of any newspaper.
It comes complete with tailored editions

for Europe and Asia and a radio news
operation that sells business reports to 280
American radio stations.With 931,000 paid
subscribers, its internet edition, WSJ Online,
is the world’s largest paid-subscription
website.

To this Dow Jones adds online financial
and business information services, which
enjoyed a 30 per cent increase in
advertising revenue between the first
quarters of 2006 and 2007.

Other products including Barron’s
magazine, a weekly title providing detailed
market analysis as well as its own
subscription-only website. MarketWatch, a
financial news and information site, are
other powerful Dow Jones assets.

After weeks of uncertainty and media
speculation, the Bancroft family accepted
the $5bn offer from Rupert Murdoch.The
sale is unlikely to meet any resistance from
the US regulators.

The news prompted a swift reaction from
US Free Press president Robert W
McChesney who issued the following
statement on 30 July:

“This takeover is bad news for anyone
who cares about quality journalism and a
healthy democracy. Giving any single
company — let alone one controlled by

2 Murdoch

2 July-August 2007 FREE Press

Murdoch takeover
of WSJ ‘is bad news’

Rupert Murdoch — this much media power
is unconscionable.

“Media consolidation has replaced
investigative journalism with infotainment,
foreign affairs reporting with fluff, and local
coverage with cookie-cutter content.
Contrary to industry spin, emerging internet
outlets fail to offset consolidation’s effect on
journalism. Now Murdoch will control a
broadcast network, a cable news channel
and a national newspaper — three of the
small handful of outlets that set our
national news agenda.

“Rupert Murdoch — who has never
hesitated to use his pulpit to advance his
own ideological and business interests —
won’t change his ways. But we can change
the policies that allow companies like News
Corp. to dominate our media.

“We can only hope the culmination of
this deal is the wake-up call Washington
needs to start rolling back media
consolidation.The first step is to pass new
‘cross-ownership’ laws that would prevent
the owner of a national television network
from owning a national daily newspaper.

“Murdoch’s empire wouldn’t exist if he
hadn’t been aided and abetted by
Washington policymakers in Congress and at
the Federal Communications Commission
[regulator]. Only by restoring public input in
the policy-making process can we create the
kind of diverse, accessible and independent
media that journalism — and our democracy
— so desperately needs.”

New inquiries
into ownership
By Barry White

The House of Lords Communications
Committee has launched a new
inquiry into the news and media

ownership. It will be in two parts, with the
first focusing on changes in the way
people access news, developments in the
way news is provided and how
concentrated media ownership affects the
balance and diversity of news. The
committee will later go on to consider the
concentration of media ownership, cross-
media ownership and the regulatory
framework.

The inquiry comes at an important time
as the Competition Commission considers
the implications of BSkyB’s purchase of
17.9 per cent of ITV shares last November.
The CPBF and other media campaigners
have argued the Commission should
examine the wider question of Murdoch’s
British media holdings.

Meanwhile Ofcom has published a
discussion document New News, Future
News — The challenges for television news
after the digital switchover. The report was
commissioned ahead of its Public Service
Broadcasting review to be launched in the
autumn. Closing date for comments on
the report was 7 September.

Details of the CPBF response will be
posted on the web site at:
www.cpbf.org.uk

Murdoch junior
takes the money
By Barry White

BSkyB chief executive, James
Murdoch, has received a cash payout
of almost £4m following the

achievement of operational targets over
the last three years.The Media Guardian
website  reported on 14 August that the
£3.91m cash sum comes on top of the
near-£3m remuneration package
Murdoch received for the year to the end
of June, as stated in BSkyB’s annual report.

The payout related to the vesting of
shares James Murdoch received in August
2004 and November 2005 under BSkyB’s
Long Term Incentive Plan. On 11 August,
70 per cent of those shares — a total of
582,750 became exercisable and BSkyB
agreed to pay the amount in cash at
671.5p per share. The share price used
was the equivalent to Sky’s closing mid-
market price on 13 August.

Murdoch’s shares became eligible to be
vested following the achievement of a
number of operational targets relating to
earnings per share, subscriber growth and
free cash flow growth.

Rupert Murdoch: bid of $5bn for the Wall Street Journal and Dow Jones 



Official secrets 3

FREE Press July-August 2007 3

By Julie-ann Davies

T
he media have dragged a small
concession from the jaws of cen-
sorship. A coalition of British
media organisations has won a
limited victory in an appeal

against restrictions imposed on report-
ing the Official Secrets Act trial of
David Keogh and Leo O’Connor. 

Keogh and O’Connor were jailed in
May for breaching the Official Secrets
Act (OSA).  The Old Bailey heard that
Keogh, a Cabinet Office civil servant
passed a memo containing minutes of
an April 2004 meeting between George
Bush and Tony Blair to O’Connor, a
political researcher. 

O’Connor, who opposed the Iraq
war, placed a copy of the document
into papers belonging to his boss
Anthony Clarke, the Labour MP for
Northampton South. The court heard
O’Connor and Keogh wanted the docu-
ment’s contents to become public. But,
when Clarke found the memo he con-
tacted the police. 

Downing Street was made aware of
the leak, but in November 2005 the
Daily Mirror ran a story on the alleged
contents of the memo. It said the docu-
ment contained details of a conversa-
tion between Bush and Blair in which
Bush discussed bombing Al Jazeera’s
Qatari headquarters but was dissuaded
by Blair.

The White House quickly dismissed
the Mirror’s allegations. An official
said:  “We are not going to dignify
something so outlandish with a
response.” However, within 24 hours
of the Mirror’s publication, newspaper
editors were contacted and threatened
with prosecution if they published the
document. Lord Goldsmith, the

Attorney-General, told editors “publi-
cation of a document that has been
unlawfully disclosed by a Crown ser-
vant could be in breach of Section 5 of
the Official Secrets Act”.

During the trial Sir Nigel Sheinwald,
Tony Blair’s foreign policy adviser,
said that conversations between politi-
cal leaders must remain confidential —
even if their content was immoral or
illegal. He added that publication of
the document’s contents could “seri-
ously damage relations with friendly
governments”.  

Prosecutor David Perry QC told the
jury the OSA does not exist to prevent
Governmental embarrassment but to
protect the interests of the State. He
said: “We are not talking about what
may be embarrassing or an act of dis-
loyalty. Even in the age of mass com-
munication, something remains
sacred.”

The interests of the State and the
interests of “friendly governments”
were openly taken into account during
the Keogh and O’Connor trial. But it is
argued that far less consideration was
given to the public’s right to know.
During the trial discussions related to
the contents of the document were
held in secret. The media and public
were excluded, only the jury could
hear that evidence. Publication was
prohibited.

The strictures on reporting the trial
were tightened when the trial judge,
Mr Justice Aikens used the Contempt
of Court Act to impose a further
injunction preventing the media from
discussing the trial and speculation
about the contents of the memo in the
same article. Nor were the media
allowed to publish this information in
two separate articles placed on the

same page.
Additionally, the media was prohib-

ited from publishing a comment made
by Keogh when quizzed about the
memo in open court. This placed the
media in the Kafkaesque position of
not being able to repeat material they
had previously published and that
remained available on their websites.  

Seventeen British media organisa-
tions launched a joint appeal against
Justice Aikens’ injunction. They were
partially successful. On 30 July the
Court of Appeal ruled the media could
once again report allegations about the
memo’s contents. However, they were
warned that suggesting these allega-
tions accurately represented the evi-
dence given in secret could be in con-
tempt of court. The media are still not
permitted to publish Keogh’s comment.
But they can say Keogh is reported to
have said the contents of the document
were “abhorrent” and “illegal” and that
he felt the document revealed Bush to
be a “madman”. 

The document is reported to pertain
to the time around April 2004 which
was a particularly sensitive period in
the Iraq war. There are numerous
reports of British unease and concerns
surrounding the attack on Fallujah and
the use of white phosphorus at this
time. This is not just an issue of media
freedom. When the media is gagged the
public is simultaneously blindfolded.
For genuine democracy to exist an elec-
torate needs to be able to hold their
Government to account. The Iraq war
has been masked by a confection of offi-
cial spin and disinformation, now we
are being prevented from hearing the
truth behind the fiction and discovering
what Blair and Bush really said behind
closed doors. 

Campaigners
win official
secrets case
concession The Old Bailey: scene of a small but significant triumph



4 Reports

4 July-August 2007 FREE Press

CPBF welcomes  Scottish
broadcast commission
By Barry White

T
he CPBF has welcomed the
recent announcement by Alex
Salmond, First Minister for
Scotland, that he will establish
a Scottish broadcasting commis-

sion to examine the future of broad-
casting in Scotland. 

Blair Jenkins, former head of news
and current affairs at BBC Scotland
will chair the Commission. It  is
expected to meet during the autumn
and report in early 2008. 

The Campaign looks forward to co-
operating with the Commission and
hopes to submit evidence to it, follow-
ing consultation with CPBF supporters
in Scotland at a meeting in the near
future. Details of the meeting will be
circulated to Scottish CPBF supporters
and placed on the CPBF website.

The announcement has triggered
debate about whether the Scottish
Parliament should be handed control
of Scottish TV and radio policy and if
Scotland should get its own publicly
funded service. It has also raised once
again the question of a 6pm Scottish
television news programme. 

Writing in the Guardian on Monday
13 August, Alex Bell, the director of

allmediascotland.com and Brian
McNair, professor of communication
at Strathclyde University, debated the
issue.

Bell said: “The proposal for an hour-
long teatime news programme pro-
duced and presented from Glasgow —
the so-called ‘Scottish Six’ — would
reflect a mix of national (Scottish), UK
(English, Welsh and Northern Irish)
and international (nations with bigger
things to worry about) news. 

“From a technical point of view, it
would be easy, and join the many plat-
forms that use BBC content to present
a picture of the world. The peculiar
level of hostility to the idea comes not
from journalists but from politicians.

“The teatime TV news is, remark-
ably, either a flagship of Britishness or
the ice-breaker of nationalism. Who
would have thought that Natasha
Kaplinsky bore such a constitutional
burden? 

“Labour argues that if the evening
output changes, the Union will unrav-
el, while the SNP says that change is
both inevitable and desirable, as it
will boost the creative industries.

“While it is SNP policy that, post
independence, there will be a Scottish
Broadcasting Service, there is no

Alan’s thanks
By Barry White

BBC Gaza reporter Alan Johnston was
finally freed on 4 July, after 114 days of
captivity and as the last edition of Free
Press was being distributed. Although
he has avoided media interviews, he
gave an exclusive interview to the
NUJ’s magazine The Journalist.

In the article he thanked everyone
for their support. “I’m the luckiest
journalist alive” he said.“My name was
mentioned so often on the BBC World
Service, it felt like my own personal
radio station. I was over overwhelmed
by the extraordinary tide of support.
People were demonstrating, calling for
my release in Angola, in Bangladesh, in
Belgium — gathering in the sun in
places I’d never visited. It is strange
and wonderful to be free.’

After his release Alan went home to
his parents’ home in the west of
Scotland to rest and recuperate.

assumption that relations with the
BBC should end. 

“If you look on the Beeb not as a
symbol of Britishness, but as a world-
beating broadcaster guided by the
Reithian mission to educate, inform
and entertain, then why not share the
institution, even as the constitution
changes? That doesn’t sound parochial
in anyone’s language.”

McNair argued: “The debate about
the future of Scottish broadcasting is
an opening skirmish in the debate
about independence which the SNP
government has launched. 

“The issue is straightforward. Is
Scottish broadcasting stronger as part
of a UK structure with access to the
financial, cultural and human capital
of 60 million people, or going it alone
as an independent nation of  f ive
million? 

“The SNP argues the latter, accusing
the BBC of doing down the poor wee
Scots, and stealing our rightful nine
per cent of network spending.

“It is, as we say up here, ‘a pile a’
shite’. Notwithstanding dips in its
share of network commissions,
Glasgow is still the third biggest pro-
ducer of TV programmes in the UK,
after London and Manchester. 

“BBC Scotland has just moved into
a £188m digital production centre on
the River Clyde, next door to SMG,
owner of the two Scottish ITV fran-
chises.

“ITV’s executive chairman Michael
Grade and BBC director general Mark
Thompson were at least partly right in
their diagnosis of the reasons for
Scotland’s falling share of both BBC
and ITV network spend — it’s about
ideas, stupid, and it’s a Scottish prob-
lem, not theirs. 

“The SNP’s alternative explanation
is based on a nationalist fallacy — that
the BBC and its commercial counter-
parts are colonialist structures, some-
thing the English have done to us
Scots, and which hold us back from
discovering our true genius.”

Let us know your thoughts. Send your
views to the web site at:
www.cpbf.org.uk and help get the
debate going within the Campaign
before the Scottish CPBF meeting on
the Commission.

G
U

Y 
SM

A
LL

M
A

N
 W

W
W

.G
U

YS
M

A
LL

M
A

N
.C

O
M



Reports 5

FREE Press July-August 2007 5

School’s in for summer
By Julie-ann Davies

T
he Centre for Investigative
Journalism’s summer school was held
in July at City University in London.
Journalists from all over the world
gathered to attend the workshops

and seminars.The event attracted an
international cast of speakers including
Lowell Bergman, David Leigh and Ali Fadhil.

Lowell Bergman is a Pulitzer Prize-
winning reporter and TV producer. His
investigation of the tobacco industry, and
his subsequent battle with CBS to get the
story aired, was immortalised in the 1999
Academy Award nominated film The Insider.

Bergman spoke about the difficulties
facing American journalists fighting to
protect the identities of their sources. He
said:“With whistleblowers and confidential
sources, my first caution to you is that you
have to be prepared to get fired, to say ‘no’
to your employer.”

He discussed the relationship between
the US Justice Department and the
journalistic community. Bergman says more
subpoenas are being sought and enforced
against the media.“In a criminal matter, in
Federal Court, it is unlikely that you would
be able to protect your sources — you
would have to go to jail to protect them.”

Additionally, he says, presented with the
prospect of legal action, publishers and
broadcasters often pressurise their staff to
surrender the information.

“Generally speaking most publishers and
broadcasters will give up the ship.They are
in it for the money or have various other
interests. Eventually even non-profit
broadcasters or publishers will see that

legally they will have to give in because it’s
too much of an economic strain on them.”

Also speaking was the Guardian’s David
Leigh. Leigh, along with Rob Evans, recently
reported that Europe’s biggest arms
company BAE has engaged in corrupt
practices to sell arms abroad.

Asked if he had been concerned about
the wider repercussions of his BAE exposé
Leigh asserted his first duty was to the
public interest.“It is not my job to think for
one minute about the larger consequences
of anything. It is certainly my job not to let
myself be manipulated by people who have
got axes to grind.

“Most of the claims people make when
they are trying to stop publication are a
pack of lies.The claims that if the BAE stuff
came out it would cost British lives certainly
turned out to be a pack of lies. It is
absolutely wrong for a journalist to ask
themselves what the political consequences
of what they are running might be.

“Everything we did in the BAE story was
only designed to get more information and
get it out there. It was never designed to
have any political consequence whatever.”

Iraqi journalist Ali Fadhil started his career
as an interpreter in Iraq. His documentary,
Iraq’s Missing Billions, showed how the
American-led interim government
squandered $20 billion of reconstruction
money but failed to improve conditions for
Iraqis.

Fadhil graphically recounted the hazards
of working in Iraq. He said:“Reporting in Iraq
is difficult now. I just came from Baghdad
and I felt lucky every time I returned to the
hotel.You risk your life every day and
depend on luck and a bit of experience. It’s

just by chance that you stay alive.
“Since I arrived in Baghdad in May I

cannot count a day that passed without an
explosion or an incident happening close to
me.The problem is the people now resent
Westerners in general. If you are British they
will think you are American.

“Every foreigner in Iraq is American until
proved otherwise.When they kill you then
they will find out.

Fadhil said young people in Iraq have
been, and continue to be, brutalised by the
constant violence surrounding them.“The
problem is also the mental problem we are
having in Iraq.The younger generation, the
children, they have no language
whatsoever, apart from ‘car bomb’,‘bullets’
and ‘let’s kill this man’.

“I was filming kids playing soccer in
Baghdad. Because I did not speak Iraqi to
them, they thought I was a foreigner.They
were saying ‘How much would this foreigner
worth, if we tell someone about him?’They
were about 10 or 12 years-old.”

Fadhil said although it was possible that
his reporting could contribute to anti-
Western feeling in Iraq he would not
exercise self-censorship. He said:“I think
truth is always good. I must always show
what is happening. It is good for the people.
Iraqis are already seeing this every day, they
are living in it.

“Is my work going to increase the hatred
of the Iraqis against the Americans?
Probably, yes. But, I am a journalist. My duty
is to get the truth out nothing else. I should
not care about any government. I should
not care about any public figure because
these are the people responsible for what is
happening in Iraq.”

Guardian journalists Rob Evans and David Leigh: years of work uncovering the activities of Europe’s largest arms company



6 Review

6 July-August 2007 FREE Press

Sound
advice

THE ETHICAL
JOURNALIST
Tony Harcup
Sage Publications, £18 

By Nicholas Jones

A
fter this summer’s soul searching
over the alleged faking of televi-
sion and radio programmes, the
obvious title for Tony Harcup’s
next book must surely be The

Ethical Broadcaster. He has pulled
together an invaluable compendium of
the numerous ethical dilemmas every
journalist will probably face at some
point in their careers. A timely reminder,
if one was needed, that public trust in
the news media is hard won and easily
lost.

While the argument over the need for
an enforceable code of conduct ebbs and
flows, journalists cannot ignore the fact
that our behaviour and ethics are under
greater scrutiny than ever before.

Journalists must not forget the essen-
tials of reporting: for example, quotation
marks should mean what they indicate,
that the words reproduced are those
which were used and that the quote does
represent an honest account of what was
said.

While I readily accept that journalists
down the ages have taken advantage of
anonymous quotes and justified them
with formulations along the lines that
their source was someone “whose probi-
ty cannot be questioned”, there is no
doubt that lack of attribution has become
more common in recent years.

When I worked in the local and
national press in the 1960s, news stories
required quotes from named individuals.
While a greater degree of freedom was
allowed for columnists and investigative
reporters, the news pages were sacro-
sanct: stories without identified sources
stood little chance of being published.

My one disappointment when reading
The Ethical Journalist was to find how
quickly Harcup skated over the insidious
culture of the anonymous quote. His
chapter on journalists and their sources
provided a wealth of background and
perceptive insight, for example, into

when writing the line “an onlooker
said…”?

More power to Tony Harcup’s elbow.
He should strive to keep The Ethical
Journalist updated and if he does ven-
ture into the world of broadcasting he
might like to ponder on my own anec-
dotal experiences. When I began prepar-
ing reports for BBC television news in
the mid 1970s I was struck by the metic-
ulous way in which the editors stuck
rigidly to the time sequence in which the
material had been filmed; arrivals shots
or something similar invariably came
first followed frame by frame by subse-
quent events.

When I asked why packages produced
by our competitors often opened with
the newsiest pictures first, I was told that
the BBC always tried to tell the story in
the sequence in which it had happened,
even thought this might not be the best
way to grab the viewers’ attention.

As events would show, increased
competition and tighter deadlines put
enormous pressure on production teams,
especially in edit suites out on location.
In the rush to meet a live transmission,
the nearest and most appropriate shot
would have to do; there was no intention
to deceive, the aim was simply to make
sure that the best and most-up-to-date
material got to air. I admit having suc-
cumbed myself to these very same pres-
sures.

There was no BBC conspiracy during
the 1984-5 pit dispute to show the
mineworkers in the worst possible light.
If, as alleged at the time, shots of baton-
wielding police and picket-line strikers
were in the wrong order, I am convinced
it was an entirely innocent mistake; the
pictures were still a faithful representa-
tion of the story line.

Nonetheless while the BBC might get
away with putting striking miners and
the police in the reverse order, the same
cannot be said about the Queen. Yet
again we are back to the nuts and bolts of
our craft:  if quotation marks appear in
print they should have been used hon-
estly and the same goes for the time line
when reporting for television or radio. 

events surrounding Andrew Gilligan’s
infamous broadcast on weapons of mass
destruction and the subsequent failure of
the BBC and the wider journalistic
community to protect Dr David Kelly’s
identity.

Harcup cannot be faulted on the
soundness of his advice: all journalists
should reflect on the importance of tak-
ing and keeping good notes and their
responsibility not to betray confidential
sources. But although he agrees that a
reduction in the use of anonymous
quotes might help increase the trustwor-
thiness of journalists among readers,
viewers and listeners, he does not
explore the reasons why reporters have
become so pressurised that, on some
occasions, they seem to think there is no
alternative but to make it up.

Whether it is the ubiquitous “insider”
who is being quoted or one of the legion
of anonymous sources in and around
Westminster and Whitehall such as
“Downing Street aide”, “Whitehall offi-
cial”, “cabinet colleague”, “close friend”
or “senior MP”, the tell-tale signs are
pretty obvious; the quotes all have an
uncanny knack of having been tailor-
made for the story line and the lack of
any attribution whatsoever suggests a fer-
tile imagination might have been at
work.

Why is it that trainee journalists from
universities and colleges slip so easily
into the world of the anonymous quote?
My hunch is that all too often reporters
are denied the opportunity to leave the
office and rarely get the chance to make
face-to-face inquiries. Instead they are
tied to their telephone and computer
keyboards and, in their struggle to meet
ever-pressing deadlines, opt for the safe-
ty of non-attribution.    

My heart sank when discussing these
pressures with newly-hired reporters on
a suburban free sheet. The latest edict
from their editor was that instead of hav-
ing to have two named residents to sub-
stantiate a local story, one resident
would do and identification was not
required. Is it any wonder that a genera-
tion of journalists have no hesitation

The 1984-85 miners’ strike: broadcasters’ mistakes were entirely innocent



Reports 7

FREE Press July-August 2007 7

By Tom Roberts

After a miserable summer, the BBC is
facing an even more testing autumn. In
early October, Director-General Mark

Thompson will ask the BBC Trust to approve
a new round of budget cuts. A three per
cent reduction is required given the
Government’s less than generous licence
fee settlement.

Caught between their programme
aspirations and promises to move major
London-based departments north while
managing the digital switchover in 2012,
the BBC will have to prioritise.

Early indications look bad, raising
fundamental questions about the purpose
of the BBC.The BBC1 documentary series
One Life is unlikely to be re-commissioned;
The Money Programme is said to be closing;
Newsnight, documentaries, indeed all factual
output, are facing substantial cuts. Michael
Lyons, Chairman of the Trust, even hinted
recently that a whole channel, either BBC2
or BBC4, may have to go.

In a skirmish earlier this summer,
Storyville, the award-winning international
documentary strand on BBC2 and BBC4, was
informed its budget would be slashed by 60
per cent to save a mere £1.2m. BBC
managers no doubt thought it would hardly
register on the broadcast Richter-scale.
Instead, a lightning campaign to save
Storyville is underway.

Top filmmakers like Paul Greengrass and
Michael Apted are up in arms.Three
separate cinema celebrations of Storyville
films will screen in London and Berlin this
September.The online petition of industry
professionals grows daily. But what really
distinguishes this campaign is the large
number of commissioning editors and
broadcast executives, from SBS in Australia,

to Arte in Europe and PBS in the States, who
have come out publicly to ask the BBC to
stop.

Why are so many key people so exercised
over such a small cut?  After all, Storyville’s
budget represents only about seven one-
hundredths of one per cent of the BBC’s
total income.The answer lies in Storyville’s
uniqueness and the devastation wrought
on the documentary output over the past
decade.

When One Life goes, an emasculated
Storyville will be the last documentary
strand on the BBC. But it’s much more
important than that. Storyville is the home
of the creative documentary and is the only
place on the BBC where filmmakers produce
original work without the constraints of
format-led programming or schedule-led
commissioning — hence its illustrious
output.

It’s international down to its fingertips —
producers get no more than a third of their
production costs from Storyville, and so
have to construct elaborate co-productions
in Europe and North America.That means
that the tastes and concerns of foreign
broadcasters influence what Storyville
commissions — in addition to giving the UK
audience remarkable value for money.
Storyville virtually single-handedly fulfils the
BBC Charter’s requirement to bring “the UK
to the world and the world to the UK”.

The BBC, through Storyville, dominates
this small market of internationally made
and internationally acclaimed films. If it pulls
out, it will profoundly damage this last
remaining habitat for truly imaginative and
innovative documentaries. It must not
happen.

Sign our petition, write to the BBC, and
join us.
www.ipetitions.com/petition/savestoryville

Save Storyville

Mordechai Vanunu: whistleblower

Vanunu faces
further prison
sentence
By Barry White

Mordechai Vanunu, the whistleblower,
who revealed Israel’s nuclear
programme to the Sunday Times in
1986, faces a further prison term after
being found guilty of breaching the
severe conditions imposed on him.

Vanunu was released in 2004 after
spending 18 years in prison — much of
it in solitary confinement — for his
revelations. He was sentenced in July
2007 to another six months in prison
with a further six months suspended
for talking with foreigners, and
travelling to Bethlehem at Christmas.

Upon Vanunu’s conviction his
lawyer said that Mordechai had not
been found guilty for what he said but
simply just for talking. Amnesty
International, the International
Federation of Journalists and Index on
Censorship have condemned the
sentence.

Vanunu is likely to start his
imprisonment in September, although
talks between his lawyers and the
authorities about a possible appeal
were ongoing when Free Press went to
press.

Vanunu worked as a nuclear
technician in Israel  between 1976 and
1985, then left the country. Having
told his story to the Sunday Times, he
was lured by an agent of the Israeli
secret service Mossad to Rome, where
he was drugged and abducted by
Mossad to Israel, where he was tried in
secret for treason.

US soldiers in Iraq, from Tom Roberts’s  Storyville film A Company of Soldiers



The problems of secrecy and lobbying
still occupy the minds of legislators,
lobbyists and campaigners in
Brussels. As the Commission’s
European Transparency Initiative
rumbles on through a drawn out
‘stakeholder dialogue’ process, news
reaches us of an interesting
development.

Transparency campaigners are
seeking nominations for the Worst
Lobby Award for 2007. Now in its third
year, the prize is given to the lobbyist,
company or lobby group that has
employed the most deceptive,
misleading, or manipulative lobbying
tactics in their attempts to influence
EU decision-making.

This year’s event includes a special
Worst EU Greenwash Award for the
company whose advertising, PR and
lobbying lingo is most at odds with
the real environmental impacts of
their core business activities.

Last year’s winner of this award was
Exxon for funding front groups and
think tanks involved in climate change
denial. In 2005 the award was won by
the Campaign for Creativity, a front
group which was used by large IT
companies to lobby for software
patents and intellectual property
rights. You can view this year’s rogues
gallery, and even submit your own
nominations at
www.worstlobby.eu/2007

8 News

8 July-August 2007 FREE Press Printed by Wernham Printers 020 8808 1677

JOIN
THE CAMPAIGN FOR

PRESS AND
BROADCASTING

F R E E D O M

CPBF website: www.cpbf.org.uk

email: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
c) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications)
d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

AFFILIATION BY ORGANISATION
f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ ____________________

Name __________________________________________________________________

Address ________________________________________________________________

________________________________________________________________________

Postcode ________________________ Tel __________________________________

Email____________________________________________________________________

Organisation (if applicable) ________________________________________________

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi and Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

Free Press is edited by Julie-ann Davies on behalf of the National Council

‘Worst lobbyist’
nominations sought

Many speakers of interest to Free
Press readers will be featured at a con-
ference in Glasgow in September.

Communication and Conflict
Conference: Propaganda, Spin and
Lobbying in the Global Age will be
held in Glasgow between 7 and 9
September.

Speakers include: Ken Silverstein
(founder of Counterpunch and
Washington editor of Harpers
Magazine); Mark Curtis (author of
Unpeople and Web of Deceit); Mark
Daly (BBC, The Secret Policeman);
William Carroll;  Nick Jones; Greg

Philo; Sharon Beder and David Miller.
There will be sessions on the role of

spin and propaganda in reporting con-
flict, the War on Terror and panels on
resisting the influence of lobbyists and
spin doctors on channels and process-
es of public communication and
reclaiming the media. There will also
be a sessions on investigative journal-
ism and science communication. 

There are discounts available for
campaigners,  students and the
unwaged. To register visit
g s . s t r a t h . a c . u k / c o m p o n e n t /
option,com_wrapper/Itemid,126/

Under sustained pressure from the gov-
ernment, the mainstream media have
become markedly less critical in their
coverage of the “war on terror” at home
and abroad. 

Noting this trend, Peter Wilby wrote
in the Media Guardian in April: “The
press has apparently learnt nothing
from the dodgy dossiers and phantom
WMDs that preceded the Iraq war.”

This is the context for a half-day con-
ference hosted by Media Workers
Against the War entitled The First
Casualty? War and the Media Today, at
the London School of Economics on
Saturday, November 17.

Speakers include Andrew Gilligan
(ex-BBC writer and broadcaster), Peter

Wilby (Media Guardian columnist and
former editor of the Independent on
Sunday and the New Statesman), Philip
Knightley (author of The First Casualty)
and Sami Ramadani (Iraqi Democrats
against War).

The event aims to bring together
practising journalists from print and
broadcast media to develop concrete
proposals to help combat inadequate
and, less often, deliberately misleading
work that leads to pro-war bias.

Spin conference in Glasgow

● Tickets £10/£5 from info@mwaw.net
Further information from Media
Workers Against the War,
www.mwaw.net 

Conference on media war bias



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName (http://www.color.org)
  /PDFXTrapped /Unknown

  /Description <<
    /ENU (Use these settings to create PDF documents with higher image resolution for high quality pre-press printing. The PDF documents can be opened with Acrobat and Reader 5.0 and later. These settings require font embedding.)
    /JPN <FEFF3053306e8a2d5b9a306f30019ad889e350cf5ea6753b50cf3092542b308030d730ea30d730ec30b9537052377528306e00200050004400460020658766f830924f5c62103059308b3068304d306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103057305f00200050004400460020658766f8306f0020004100630072006f0062006100740020304a30883073002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d30678868793a3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /FRA <>
    /DEU <>
    /PTB <>
    /DAN <>
    /NLD <>
    /ESP <>
    /SUO <>
    /ITA <>
    /NOR <>
    /SVE <>
  >>
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


